
Tilgange og metoder
I NorGro har vi en ressourcefokuserede og anerkendende tilgang til vores borgere. Vi møder vores borgere med ro, nærvær og i nærmeste udviklingszone. Vi ved at, skal vi hjælpe et andet menneske med at finde dets ressourcer frem og derfra videreudvikle dem, er det med anerkendelse og i nærmeste udviklingszone alt begynder.
Personalet er bevidste om at have en ro-givende og ikkekonfronterende pædagogisk tilgang, også kaldt low arousel.
​
Low arousal er en tilgang hvor den pædagogiske medarbejder signalerer forståelse, ro og via sit eget rolige nervesystem hjælper borgeren med at justerer sig og finde balance i udfordrende situationer.
Tegn og tale
Tegn til tale er valgt som metode som en naturlig del af den totalkommunikation som NorGro tilbyder.
Visuel struktureret pædagogik
Visuel struktureret pædagogik er en metode der helt konkret visualiserer og strukturerer borgerens dag eller aktivitet. Metoden tilpasses ud fra borgerens nærmeste zone for udvikling og justeres ud fra borgerens dagsform.
Totalkommunikation
I NorGro bruger vi bevidst et væld af forskellige kommunikationsformer og selv om totalkommunikation ikke er en metode har vi alligevel tilladt os at beskrive totalkommunikation herunder.
Tegn og tale
Tegn til tale er valgt som metode som en naturlig del af den totalkommunikation som NorGro tilbyder.
​
Tegn til tale understøtter tale via tegn, og er en forenklet tegnsprogsform, hvor der primært bruges tegn til meningsbærende ord.
​
Tegn til tale bruges til de af vores borgere som har brug for at få understøttet det talte ord med tegn, og til de af vores borgere der har talevanskeligheder og selv udtrykker sig med tegn.
​
Tegn til tale bruges i alle situationer hvor der kommunikeres med de borgere der profiterer af denne form for kommunikation.
​
Tegn til tale bruges i NorGro som et supplement til det talte sprog, for at fremme kommunikationen og afhjælpe sproglige misforståelser som ellers ville kunne føre til frustrationer og konflikter.
​
Vi ønsker b.la. med tegn til tale, at sikre at alle vores borgere har muligheden for at kommunikere og sige deres mening, både i hverdagssituationer, i aktiviteter, beskæftigelse og ved fællesmøder, trivsels- og MUS- samtaler mm.
Metoden tegn til tale vil efter vores vurdering give vores borgere muligheden for at forstå og blive forstået og derved give dem en tryg og harmonisk hverdag hos NorGro. Vi har et stort ønske om at Tegn til tale også vil være en metode der kan understøtte fællesskabet, medinddragelse og medbestemmelse, både i borgerens eget liv og som medborger i samfundet.
Visuel struktureret pædagogik
Visuel struktureret pædagogik er en metode der helt konkret visualiserer og strukturerer borgerens dag eller aktivitet. Metoden tilpasses ud fra borgerens nærmeste zone for udvikling og justeres ud fra borgerens dagsform.
​
I NorGro har vi valgt at, Visuel struktureret pædagogik, er en af de metoder vi arbejder med for at sikre vores borgere en forudsigelig og overskuelig hverdag.
​
Via Visuel struktureret pædagogik ønsker vi at skaber en referenceramme, der gør at vi arbejder målrettet, systematisk og struktureret med den enkelte borgeres behov for at være forberedt og kunne overskue de aktiviteter de deltager i.
​
I arbejdet med Visuel struktureret pædagogik anvender vi individuelle visualiserede støttesystemer som giver mening for den enkelte borger.
​
Vi anvender:
-
Konkreter
-
Piktogrammer
-
Tegninger
-
Billeder
-
Boardmakers
-
Ipads
​
Disse giver borgeren mulighed for at kunne overskue de 4 H’er
-
Hvad de skal lave (hvad er aktiviteten)
-
Hvor meget de skal lave (hvad er aktivitetens indhold)
-
Hvornår der er færdige (tidsperspektiv)
-
Hvad de skal efterfølgende (afslutning på aktiviteten uden uvished om hvad der skal ske efterfølgende) ​
Tidsperspektivet kan tydeliggøres af en Time timer som visuelt støtter borgeren i at kunne følge med i hvor lang tid der er tilbage af aktiviteten.
Visuel struktureret pædagogik, skal sikre vores borgere en forudsigelig og overskuelig hverdag. Når vores borgere tilbydes dette, frigives der energi og overskud til at de kan udvikle nye kompetencer og deltage i fællesskaber. Ved visuel struktureret pædagogik undgås ligeledes misforståelser og frustrationer.
Totalkommunikation
I NorGro bruger vi bevidst et væld af forskellige kommunikationsformer og selv om totalkommunikation ikke er en metode har vi alligevel tilladt os at beskrive totalkommunikation herunder.
​
Totalkommunikation er en handling og en holdning til kommunikation, med fokus på at bruge mange forskellige metoder og tilgange for at forstå andre og gøre sig forståelig.
​
Eksempler på metoder og tilgange som er en del af totalkommunikation er:
-
Tegn til tale
-
Kropssprog
-
Stemmeføring
-
Konkreter
-
Pictogrammer
-
Mimik
-
Boardmakers
​
I NorGro har vil valgt at arbejde med Totalkommunikation, fordi vi mener at dette giver vores borgere de allerbedste forudsætninger for at forstå og blive forstået.
Totalkommunikationen er tilpasset hver enkelt borger.